انجام این کارها منجر به نفخ شکم خواهد شد | بیماری

: انجام این کارا منتهی به نفخ شکم می شه

: انجام این کارا منتهی به نفخ شکم می شه 

تعداد زیادی از کارا هستن که منتهی به ایجاد نفخ شکم می شن،مشکلی در قسمت گوارشی که اصلا مورد پسند نیس و بهتر هست از بروز اون پیش گیری شه. نفخ معده تقریبا یه مریضی همۀ گیر هست و آنهم به خاطر رژیم خوراکی فقیر، تجربه سطوح بالای استرس، قرار گرفتن در برابر آلاینده های جورواجور و

نفخ معده با اینکه عادی هست اما همۀ وقت} ناشی از عواملی که به اونا گفته شد نیس و میشه بعضی از مشکلات جدی سلامت رو در مورد اون مطرح کرد.حالا خوبیش اینه در تعداد زیادی از موارد نفخ معده با رعایت رژیم خوراکی متعادل و سالم برطرف میشه اما اگه این مشکل ادامه دار و همراه با بقیه علائم از قبیل موارد زیر بود، باید به دنبال بررسیای بیشتر پزشکی رفت:

تب
خارش پوست یا کهیر
آبریزش چشم، خارش گلو یا واکنشای دیگه آلرژیک
یبوست یا اسهال
استفراغ و تهوع
خون در ادرار یا مدفوع
کاهش وزن ناخواسته
درد در دور و بر غدد لنفاوی از جمله کشاله ران، گلو یا زیر بغل
خستگی
مشکل در تمرکز
بواسیر
علل زیاد نفخ

مشکلات گوارشی: بیشتر مثردم در برخورد با مشکلات جورواجور گوارشی مثل سندرم روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو و مریضی سلیاک، نشونه هایی مثل نفخ، اتساع و … رو تجربه می کنن. بعضی از گزارشا حاکی از این هستن که نفخ معده در ۹۶ درصد از افراد گرفتار به سندرم روده تحریک پذیر معمولی هست و ۵۶ درصد از افراد گرفتار به یبوست طولانی هم اونو تجربه می کنن.

احتباس مایعات یا ادم: بعضی وقتا مایعات میتونن در سراسر بدن از جمله در نزدیکی شکم یا لگن تجمع کرده و باعث نفخ زیادتر از اندازه و زیاد شدن وزن موقت شن. شما همین طور ممکن هست تورم و درد در مفاصل رو هم در نتیجه اون تجربه کنین. این روند می تونه به وجود اومده به وسیله سرطان هرچند در موارد نادر باشه.

کم آب شدن بدن: مصرف غذاای شور یا نوشیدن الکل بدن رو دچار پف و کم آبی می کنه. یبوست به وجود اومده به وسیله کم آبی بدن هم خاطر دیگه تجربه نفخ هست.

حساسیتای خوراکی: بیشتر حساسیتای خوراکی مثل نبود تحمل لاکتوز از دلایل شایع احساس نفخ در معده هست. مواد خوراکی شامل گلوتن مثل غلات و حبوبات و بعضی اجناس لبنی هم این علامت رو میتونن بسازن.

عفونت: شما می تونین در برخورد با یه عفونت و التهاب به وجود اومده به وسیله اون احساس نفخ رو تجربه کنین. بعضی از نشونه های دیگه دچار شدن به عفونت مثل تب و تورم غدد لنفاوی هم باید بررسی شن.

انسداد روده: این نشونه همراه با یبوست، تهوع، استفراغ و هرچند نفخ هست. انسداد روده به وسیله بافت اسکار یا تومور ایجاد می شه. روده بسته شده مانع از خروج مدفوع شده و شرایط دردناک رو همراه با نفخ بوجود میاره.

تغییرات هورمونی: سندرم قبل از قاعدگی همراه با مسائل گوارشی از جمله نفخ هست و فرد رو در برابر یبوست و احتباس مایعات هم قرار می ده.

سرطان: نفخ میتونه یکی از نشونه های سرطان روده بزرگ یا سرطان رحم باشه. با دکتر تون در صورت شدید شدن و ادامه دار بودن نفخ واسه شناسایی این نوع سرطان ها حتما باید در تماس باشین.

نکات پیشگیرانه

رژیم خوراکی شما نقش مهمی در پیشگیری و یا شدید شدن نفخ داره. واسه پیشگیری از نفخ باید مطمئن شید رژیم خوراکی شامل فیبر بالا دارین. مصرف فیبر باید دست کم ۲۵ تا ۳۰ گرم در روز باشه. اضافه کردن فیبر به رژیم خوراکی آسونه و کافیه شما سبزیجات، میوه ها، اجیل و دانه های بیشتری رو استفاده کنین.

از سریع خوردن دوری کنین: سریع خوردن غذا بدون اینکه به درد بخور بجوید باعث قورت دادن هوا و نفخ معده میشه. غذا خوردن باید دست کم نیم ساعت طول بکشه. حواستون باشه که هضم غذا از دهن شروع می شه و با جویدن بیشتر می تونین نفخ معده رو کم کنین. یه ویژگی دیگه آهسته خوردن، احساس سیری هست. بررسیا نشون داده که هرچه کندتر غذا بخورین، مقدار کمتری غذا می خورین.

از مصرف زیادتر از اندازه نوشابه های گازدار دوری کنین: این نوع نوشیدنیا حتی شکلای جور واجور رژیمی اونا می تونه منتهی به گیر افتادن گاز در معده شه. به جای اون آب معدنی با طعم لیمو، پرتقال، خیار بخورین و یا مصرف هرروز نوشیدنیای گازدار رو کم کنین. چای نعناع واسه کاهش و آرامش نفخ معده هم موثر هست.

نمک رو محدود کنین: مواد خوراکی آماده پر از نمک و اندازه پایین فیبر هست که هر دو ایجاد نفخ می کنه. هنگام خرید مواد خوراکی آماده و کنسرو به محتویات اون دقت کنین.

مصرف حبوب و سبزیای نفاخ رو کم کنین: اگه به خوردن حبوب عادت ندارین، با خوردن سبزیایی مثل کلم بروکلی و گل کلم، با نفخ مواجه میشین. اینکار به این منظور نیس که اونا رو از رژیم خوراکی خود خط بزنین بلکه اونا رو کم کم به رژیم خوراکی خود اضافه کنین تا بدن به ترکیبات عادت کنه.

  به وعده های خوراکی کوچیک تر رو بیارین: به جای ۳ وعده خوراکی کامل به وعده های زیاد و کوچیک تر بپردازید اینکار باعث میشه اضافه بر پیش گیری از نفخ، اندازه قند خون و گرسنگی هم بازرسی شه. پس به ۵ تا۶ وعده خوراکی کوچیک تر در روز و مواد مغذی پیشنهاد شده رو بیارین.

ورزش کنین: فعال بودن به تنظیم کارکرد سیستم گوارش، مقابله با یبوست و بهبود گرد خون کمک می کنه و روند سم زدایی از بدن رو تسریع می کنه. انجام دست کم ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش واسه ۵ روز در هفته نشانای نفخ رو میتونه تخفیف بده.

با دکتر تون صحبت کنین: اگه نفخ به خاطر مریضیای پایه ای دیگه باشه، شما نیاز به آزمونای تشخیصی واسه تعیین خاطر نفخ دارین. دکتر شما واسه تعیین خاطر نفخ آزمایش خون، سونوگرافی، آندوسکوپی، کولونوسکپی یا بیوپسی رو ممکن هست تجویز کنه.

.

منبع :

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *